woensdag, december 06, 2006

BEATRIX AARDIG??

Een hele tijd geleden gingen er de geruchten dat Prinses Margarita zou zijn afgeluisterd in een gesprek met Koningin Beatrix. Uiteindelijk bleek dit waar te zijn, daarvan zijn nu eindelijk de tapes uitgelekt. Hier is het gesprek in verbatim te lezen. Met dank aan WITHEET.

Beatrix: Wat wil je drinken?

Margarita: Een kopje Koffie. Sorry, ik ben een beetje laat (..) Het is een is een schatje.

Beatrix: (red: Koningin Beatrix verteld over haar nieuwe hondjes en komt vervolgens meteen ter zake) Je hebt een nare aanleiding, en hebt in je brief gezet dat je eerst met me wilde praten. Ik begrijp niet helemaal waar het over gaat.

Margarita: Ik heb hier al een aantal keer over willen praten. Ik heb verteld dat er een probleem was, en toen wisten we nog niet hoe dat in elkaar zat, maar ik heb hier om hulp gevraagd en er is helemaal niets doorgekomen. Ik heb het gevoel dat je niet begrepen hebt wat voor hulp ik gevraagd heb en waarom ik die aan jou heb gevraagd.

Beatrix: Je hebt helemaal geen hulp gevraagd. Je hebt alleen beschuldigd. En vals beschuldigd. Afgezien dat je de namen niet kan schrijven, en nog zo’n paar dingen. Je hebt dwars door alles heen (..) ik begrijp dus helemaal niet waar je op doelt. Nog afgezien van de manier waarop je mijn thesaurier hebt afgebekt en mensen op de bank.

Margarita: Was je erbij?

Beatrix: Nee, maar ik heb er wel een verslag van gekregen.

Margarita: Okay

Beatrix: Nee, als enige reden om het vertrouwen op te zeggen. Dat doe je niet (..) Je komt te laat (..) en je zegt je vertrouwen op, wat op zichzelf je goed recht is. Zonder enige opgaaf van reden, om deze mensen op deze manier te behandelen, dat is totaal verkeerd, dat ben ik helemaal niet gewend van je. Je bent bezig om mensen zo van je te vervreemden. Het is triest. Mensen die voor ons, voor jou werken, die stoot je af.

Margarita: Ik geloof niet dat je het helemaal goed begrijpt. Ik heb Baars (red: de heer J. Baars) gezegd dat ik het vertrouwen in hem niet meer heb omdat hij als hoofd van de thesaurie niet in de gaten houdt wie er met wie praat en er wordt ontzettend gekletst. Hij is verantwoordelijk, Trix!

Beatrix: Sorry Margarita, je bent totaal bezig. Je bent bezig mensen te betichten van dingen, wat absoluut je recht niet is. Om mijn thesaurier op die manier (..) Maar los van de thesaurier wil ik gezegd hebben dat ik ook niet accepteer (..) Hij heeft mij verslag gedaan.

Margarita: Hij is ook mijn thesaurier Trix!

Beatrix: Hij is verantwoordelijk voor het geld dat mammie (red: prinses Juliana) aan jou gegeven heeft.

Margarita: Hij is er verantwoordelijk voor dat het allemaal goed verloopt, geen informatie aan derden. Ook niet aan mijn moeder. Ook niet aan jou. Aan niemand!

Beatrix: Hij heeft mijn nooit informatie gegeven (red: ruzie over-en-weer-en-wellis-nietes).

Beatrix: Als je brieven op de post doet, het is open bij mij aangekomen, zonder postzegel, door de post dichtgekleefd.

Margarita: Ik zal je vertellen wat ik heb gedaan. Ik heb het in een enveloppe gedaan. Ik heb speciaal mevrouw Rade gebeld om te vragen hoe ik dat goed moest doen, in een enveloppe, twee uitnodigingen erbij met een brief aan haar. Alleen aan haar en niemand anders! Met een grote postzegel erop waar jouw gezicht op staat. Het spijt me heel erg. Ik heb het goed gedaan. Iemand heeft de post geopend! (red:

Margarita spreekt het voorstaande hevig emotioneel uit)

Beatrix: Wil je niet deze toon aanslaan Margarita? Want dan kom je bij mij niet erg ver> Je hebt geen enkel recht om mensen zo te kwetsen. Wie ben je überhaupt dat je jezelf zo’n toon aanmatigt?

Margarita: Ik word hier gewoon afgeluisterd.

Beatrix: Wat verbeeld je jezelf? Dacht je dat ik het recht had je af te luisteren? Zonder toestemming? Ik doe het niet. Ik heb het nooit gevraagd!

Margarita: Waarom geeft mijn moeder het dan toe? In eigen woorden zegt ze het!

Beatrix: Ze heeft tegen mij gezegd dat ze het nooit heeft gezegd. Je hebt het verzonnen!

Margarita: Het is helemaal niet waar? Ze heeft (..) in haar eigen woorden toegegeven dat het een standaardprocedure is

Beatrix: Onzin! Het is onzin en dat moet je tegen je moeder zeggen en niet tegen mij. Je wordt niet afgeluisterd. Bovendien: waarom zouden we je afluisteren? Eerlijk gezegd ben je niet de moeite waard om af te luisteren. En Edwin helemaal niet. Dus waarom zouden we je laten afluisteren? Er moet een juridische grond zijn en ik moet toestemming van de minister krijgen. Ik heb niet de moeite genomen er zelfs maar over na te denken zoiets te doen. Jullie waren gewoon absoluut onbelangrijk.

Margarita: Waarom heeft niemand ons met rust gelaten?

Beatrix: Ik heb je met rust gelaten. Je bent hier gekomen om advies te vragen. Ik heb je advies gegeven, die heb je in de wind geslagen. Dat is jullie zaak. Dan hoef je me niet zo aan te kijken.

Margarita: Ik wacht even (red: er komt iemand binnen met koffie en koekjes).